Welke social media platformen zijn geschikt voor jou

Gepubliceerd door Marge op

Welke social media platformen zijn geschikt voor jou?

Je weet het vast wel maar het komt er steeds niet van. Starten met social media. Op welk platform moet ik zijn met mijn product en/of dienst? Kan ik met templates werken en welke strategie kan ik erop na houden? Allemaal vragen waar je hier antwoord op krijgt.

Welk social media platform is voor jou?

Laten we voor het gemak beginnen bij het begin. Ga na waar jouw doelgroep actief is, op welk platform. Ga je voor echt heel zakelijk, dan is het slim een account aan te maken op LinkedIn. LinkedIn is een ontzettend fijn platform voor de zakelijke markt, om je te laten helpen door andere ondernemers en informatie te delen. Het is niet per se een sales platform, maar je mag heus wel af en toe je aanbod laten zien. Wel is het belangrijk dat je zichtbaar bent en her en der een reactie achterlaat. Met LinkedIn creëer je snel een groot bereik. Wanneer je iets deelt, waarop gereageerd wordt, wordt het in het netwerk van degene die reageert ook zichtbaar. Heb jij 500 connecties en de persoon die op jouw bijdrage heeft gereageerd 3000, dan komt jouw bericht al snel heel ver.

Instagram

Dit is wel één van mijn favoriete social mediakanalen. Je kan jezelf hier goed laten zien. Er zijn een paar factoren van cruciaal belang:

       Laat jezelf elke dag zien.

       Plaats relevante content.

       Werk met bewegende beelden.

       Reageer en like.

       Volg grote en interessante accounts.

Meer
hierover in mijn online training die binnenkort uitkomt. Wil je op de hoogte
gehouden worden? Stuur me dan een mailtje – marga@margeincharge.nl.

Op
mijn Instagram post ik wisselende content, iets wat ook nodig is om engagement
te creëren en te houden. Je leest hier meer over op mijn
Pinterest pin op
het bord ‘social media management’.

Facebook

Dit kanaal gebruik ik minder vaak, als in, ik post op Instagram en dan loopt Facebook 1 op 1 mee. Ik weet zeker dat ik andere volgers heb op Facebook (ook heus wel overlap) dus op zich vind ik dit prima kunnen. Of je dit zelf wilt doen, is aan jou, je kan in mijn ogen beter een derde social media platform gebruiken en daar nieuwe content op plaatsen. Op Instagram ben ik echt actief met reageren en ook zelf volgers vinden en actief zijn met mijn content. Misschien ben ik de schilder die haar eigen huis niet schildert, maar ik richt me vooral op LinkedIn, Instagram en Pinterest.

Pinterest

Net nieuw! Voor mij dan. Ik heb een cursus gekocht omdat ik Pinterest een ontzettend leuk platform vind. Wel is voor mij één ding heel duidelijk, ook hier moet je heel veel tijd en energie insteken. Elke dag een pin plaatsen en ook meerdere borden aanmaken. Een test met twee borden is eigenlijk niet mogelijk. Tenminste, je krijgt niet de statistieken waar je naar op zoek bent. Elke dag een pin, onderwerpen die passen bij jouw dienst of product. En dat continue weer. Maak je een nieuw bord, maak dan ook nieuwe pins. Je kan alles met elkaar verbinden, dan bedoel ik dat je afbeeldingen op je website kan plaatsen en wanneer jouw lezers op de afbeelding klikken, kunnen ze de pin opslaan. Ook kan je de link van een Instagram post kopiëren en plakken als link in een pin. Pins kan je ook zeker gebruiken in je Stories, met dan weer een verwijzing naar je Pinterest bord.

Wist je dat Pinterest één van de grootste zoekmachines is? Tik wat in op Google en kijk naar de resultaten, grote kans dat er een Pinterest resultaat tussen zit. Denk dus goed na of dit handig is voor jouw dienst of product.

Met
al deze social mediakanalen geldt: steek er tijd en energie in én start alleen
als je een duidelijke strategie hebt. Zonder strategie schiet je met losse
flodders en dat levert op de lange termijn niet zoveel op.

Vind je het moeilijk om een strategie te bepalen, schakel hulp in! Beter een kleine investering in je strategie zodat je gelijk een goede fundering hebt, dan dat het een frustratie wordt.

Kan ik je helpen?

Categorieën: Blog

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *