Ontwerpen met Canva

Gepubliceerd door Marge op

Canva is voor mij de ultieme tool, die ik ook dagelijks gebruik. Met Canva kan je ontzettend veel kanten op. Als is het maar om inspiratie op te doen. Je kan sjablonen kiezen, jezelf opnemen en echt van alles ontwerpen. Je hoeft geen graphic designer te zijn om met Canva te werken. Wel is het mooi meegenomen als je een beetje creatief bent.

Op Pinterest geef ik je heel veel voorbeelden van de social media templates die ik heb gemaakt voor mijn klanten en mijzelf. Je kan vanaf scratch begonnen of je laten inspireren door de bestaande sjablonen. Ik maak vaak een hele nieuwe omdat ik altijd uniek wil zijn. Ik kijk wat bij de klant past en gebruik natuurlijk ook die huisstijl. Naast social media templates kan je nog aan de volgende sjablonen denken om te ontwerpen voor je klanten:

  • Pin
  • Flyer
  • E-book
  • CV
  • etc

Flyers zijn nog steeds interessant om te delen, zowel online als offline. Zie hieronder een voorbeeld:Ontwerpen met Canva

Vooraf geef ik altijd aan dat ik geen grafisch ontwerper ben, wel ben ik heel creatief. Dus ik kan wel vertalen wat de klant in haar hoofd heeft. En heel eerlijk, dat lukt niet altijd. Soms krijg ik het niet voor elkaar, maar daar moet je naar jezelf en naar de klant toe ook eerlijk in zijn, soms matcht het gewoon niet. Dat kan, is niet erg.

Voor de lokale haarsalon, met specialisatie in haarwerken heb ik een folder ontworpen om in het ziekenhuis neer te leggen. Daar komen mensen die ziek zijn en een haarwerk nodig hebben. Door alleen deze folder neer te leggen (niet eens uit te delen) krijgt zij regelmatig nieuwe klanten. Zij is hier enorm blij mee, omdat het maken van haarwerken haar passie is.

Vaak gebruik ik templates om herkenbaarheid uit te stralen op de verschillende social media kanalen. Met de juiste huisstijl, tone of voice en afbeeldingen bereik je naamsbekendheid, iets waar veel bedrijven mee starten bij het uitwerken van een social media strategie.

Een paar tips:

  • zorg dat je weet wat de klant wil;
  • maak een eerste opzet zodat je dat eerst met de klant kan bespreken voordat je verder gaat (al zit je niet in de goede richting heb je er geen uren werk inzitten);
  • gebruik de huisstijl van de klant (vraag dus naar kleurcodes en lettertypes);
  • check met de klant of zij akkoord is met stock afbeeldingen of liever zelf beelden maakt of laat maken.

Ga dus echt in het hoofd van je klant zetten en vertaal dat naar een ontwerp.

Ik doe trouwens niet aan correctierondes. Het moet perfect worden. Punt. Dus ik zorg voor een gelikte eerste opzet zodat de uitstraling duidelijk is, daarna maak ik het af en maken we de laatste aanpassingen. In mijn geval is het nog niet voorgekomen dat ik er vervolgens nog dagen mee bezig ben.

Wanneer je een prijs afspreekt, zorg dan wel dat je die correctierondes meeneemt, niet eindeloos, maak een eerlijke prijs. Het gaat er uiteindelijk om dat jouw klant blij is en jijzelf ook. Vraag de klant of je het op social media mag delen, zodat je toch een beetje kan shinen met jouw ontwerp.

Categorieën: Blog

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *