Kennismakingsgesprek

Zie jij op tegen een kennismakingsgesprek? Bereid je goed voor, dat scheelt al een hele hoop. Ook stress.

Wanneer ik een kennismakingsgesprek plan, dan plan ik over het algemeen geen andere afspraken buiten de deur. Ik ben zo flexibel mogelijk tegenover mijn toekomstige klant.

Verder zorg ik dat ik de weg een beetje weet. Ik kijk wat de reisafstand is en hoe lang ik ervoor nodig heb. Daar tel ik altijd wat extra tijd bij op. Files, plaspauze, of je rijdt toch verkeerd, calculeer wat extra tijd in.

Wat trek ik aan?? Nou, in mijn geval trek ik iets aan waar ik me comfortabel in voel. Dat ik niet de hele tijd bezig ben of mijn blouse wel netjes zit bijvoorbeeld. Laat je niet afleiden door je kleding. Beter ben je jezelf, in de kleding waar jij je lekker in voelt. Natuurlijk moet je er verzorgd uitzien, maar dat is een vrij breed begrip. Het ligt ook een tikkie aan de branche, alhoewel ik dat wel weer tegenstrijdig vind tegenover je comfortabel voelen. De vastgoedwereld is veel meer jasje dasje dan bijvoorbeeld de sportwereld. Daar kan je wel op anticiperen. Je hebt vast iets in de kast hangen, waar jij je goed en zelfverzekerd in voelt.

En waar spreek je dan af? Heb je eigen vervoer dan stel ik vaak voor om fysiek af te spreken. Fysiek afspreken vind ik heel waardevol, maar dat is ook voor iedereen anders. Is de lead/prospect nog iets te vaag, dan kan je ook kiezen om online te meeten. Zorg dat je op tijd een linkje doorstuurt, ben op tijd online en controleer de microfoon en camera. Spreek je fysiek af, maar is er geen kantoor om af te spreken, stel dan voor dat je een tentje in de buurt of juist halverwege zoekt om af te spreken. Ga er vanuit dat je kennis deelt, die mogelijk niet voor de rest van het café of restaurant bestemd is, dus vraag om een rustig plekje als je reserveert.

Met heel veel van deze zaken ga ik af op mijn gevoel. Hoe zitten zij in de wedstrijd, hebben ze veel gesprekken of maar een paar. Hoe spring ik er dan uit, zodat ze sneller de keus op mij zouden laten vallen. Ik bereid mijn gesprekken wel voor, zorg dat ik de website heb bekeken, dat ik iets weet van mijn klant en natuurlijk zorg ik dat ik weet wat ze willen. Gaat het om social media dan ga ik er verder vaak wel ‘open’ in. De ideeën komen vanzelf wel als we in gesprek zijn.

https://margeincharge.nl/

Vraag gerust na afloop van het gesprek hoe hij/zij het ervaren heeft. Stel vragen tijdens het gesprek, maak notities, zorg dat je weet waar je het over hebt, maar je hoeft niet alles te weten. Als je het antwoord op een vraag niet weet, geeft dat trouwens helemaal niks. Je bent een mens, je weet niet alles. Schrijf de vraag op en geef aan dat je erop terugkomt.

Speel geen rol! Ben altijd jezelf! Altijd. Het heeft geen zin om je anders voor te doen dan dat je bent. Je valt altijd door de mand, vroeg of laat. Ze willen met jou werken om jou, dus hoe fijn is het dat je alleen maar jezelf hoeft te zijn. De beste versie van jezelf is genoeg!

Niet geheel onbelangrijk, by the way, als het je niet duidelijk is, wat je precies gaat bespreken, vraag dan waar jij je op voor kan bereiden. Zo sta je niet in je hemd als je aankomt en zij hebben iets van je verwacht, dat is een minder goede binnenkomer. De verwachtingen managen is super moeilijk, maar daar is helder communiceren met elkaar wel heel belangrijk.

Heb je nog vragen? Omdat je binnenkort gaat kennismaken of omdat je niet weet hoe je op een oproep via bijvoorbeeld Facebook kan reageren? Stuur me een berichtje, ik help je graag verder!

Ik ben er voor alle ondernemende en ambitieuze vrouwen die online en offline zichtbaar willen zijn. Vrouwen aan de top!

Joe!