Hoe word je Personal Assistant?

Gepubliceerd door Marge op

Als je er al over nadacht, om jezelf als P.A. te positioneren, dan is mijn blog handig om te lezen. Ik geef je tips (ook te zien op Pinterest) en laat weten hoe het bij mij is gegaan.

Let’s start!

Zelf begon het voor mij allemaal een beetje gek. Ik mocht vertrekken bij mijn vorige baan. Niet omdat ze niet tevreden waren, maar er kwamen rooie cijfers in beeld, toen hebben ze 7 medewerkers laten gaan, waaronder de officemanager, dat was ik! Ik voelde het onwijs als falen, maar besefte later dat het echt niet anders kon, het bedrijf moest overleven. Na deze ronde is er nog een ronde geweest en kwam ook C om de hoek gluren, wat het allemaal niet makkelijke maakte voor het bedrijf. Ik kan er nu goed mee leven en ben ze zelfs wel dankbaar, anders was ik nooit zelf gestart.

In 2018 heb ik mij ingeschreven bij de KvK, dat is natuurlijk een eitje. Check de dichtstbijzijnde KvK, ga erheen, schrijf je in. Je hebt wel een bedrijfsnaam nodig. Denk hierbij vooral aan wat bij je past en mogelijk de werkzaamheden die je doet hierin verwerkt. Zelf zou ik niet zo snel meer kiezen voor P.A. bureau of V.A. of wat dan ook. Daar zijn er al genoeg van, daar kan je je niet meer mee onderscheiden, wel met de taken die je doet en wie je bent en wat bij je past. Zo, dat is dan geregeld!

Dan gaat het echt beginnen! Je hebt klanten nodig. Wat mij enorm hielp was het delen in mijn netwerk. Zegt het voort! Laat je netwerk weten dat je voor jezelf bent begonnen, wat je doet en als ze iets horen het ook aan jou vertellen. Zo was mijn eerste opdracht al snel een feit! Via Facebook! The good old Facebook!

Ik ging een nieuwsbrief maken voor deze opdrachtgever. Ken je MailChimp? Uhe, ja? Nou ja, een beetje, maar soms moet je een tikkie bluffen, niks mis mee. En zo geschiedde. Elke week een nieuwsbrief maken. In het begin zochten zij zelf de items uit en maakte ik de artikelen, later, toen ik steeds meer in de materie bezig was, ging ik zelf artikelen uitzoeken en keurden zij ze goed en plaatste ik ze vervolgens in MailChimp. Ook was het deze opdrachtgever die een event wilde organiseren tijdens een grote beurs in de RAI. Ik, met een achtergrond bij de RAI en enorme passie voor evenementen mocht hen helpen. Wat een feest! Ik regelde en organiseerde, gebruikte mijn netwerk binnen de RAI en het liep op rolletjes!

Investeren in je bedrijf

Na het organiseren van het event had ik wat centen verdiend. Ik dacht, die ga ik eens teruggeven aan de zaak. Ik investeer in een traject waar ik mijzelf en mijn bedrijf beter kan helpen groeien. Investeren is zo onwijs belangrijk, volgens mij wordt het nog wel eens onderschat. Je hoeft daar niet te zuinig mee te zijn, want wat je erin steekt, krijg je terug! Dat is echt waar. Ik bouwde een steeds grotere klantenkring op. En natuurlijk blijft niet iedereen aan je plakken. Gelukkig maar, want het samenwerken gaat gewoon niet met iedereen. Dat is iets wat je gaandeweg leert.

Een paar tips:

  • Werk samen met opdrachtgevers waar je een klik mee hebt -> klinkt logisch maar als startende ondernemer pak je soms te veel aan en ga je op je bakkes (wat overigens niet erg is).
  • Een samenwerking is gelijkwaardig, laat je niet ondersneeuwen door een ondernemer waar je voor werkt. Je hebt zelf ook een eigen bedrijf, met kernwaarden, hou je daar altijd aan vast.
  • Ontsla je klant als duidelijk wordt dat hij niet het beste met je voor hebt (ik ben hierin ook zeker op m’n bek gegaan, maar gewoon opstaan en weer doorgaan en er vooral van leren).
  • Investeer in trajecten die bij je passen. Durf geld uit te geven. Wanneer iets te goedkoop is, is het vaak te mooi om waar te zijn. Ga voor kwaliteit.

Door de investering in een traject leerde ik meer over positionering, ideale klant, sales, content marketing en nog veel meer. Ik liet mezelf zien op social media en kreeg meer klanten. Ook ging ik naar netwerk evenementen en deed waardevolle contacten op. Op deze manier kon ik een klantenkring opbouwen en heb ik inmiddels 8 vaste klanten.

ik doe verschillende taken. Je hoeft wat mij betreft niet te kiezen, zorg wel dat je focus blijft houden. Dus vind je meer dingen leuk om te doen, doe het dan ook gewoon! Van wie mag dat niet? Zo doe ik inboxmanagement voor een enige onderneemster, ben ik als social media manager aan de slag voor meerdere klanten en word ik ook ingehuurd als event manager. Daarnaast is Canva een tool waar ik ontzettend graag mee werk en waar ik ook losse klussen doe voor klanten. Heerlijk! Ik vind het leuk uitgedaagd te worden, maar ook om een adviserende rol te hebben (bijv voor social media).

Redenen waarom klanten mij kiezen:

  1. Betrokkenheid (YES, de KLIK)
  2. Kennis en kunde
  3. Persoonlijkheid
  4. Proactieve houding

Nu lijkt het alsof ik alleen maar positieve kanten heb, maar schijn bedriegt! Ha! Zo kan ik van sommige vragen vanuit mijn klantenkring behoorlijk onzeker worden. Ook hierin leer ik, want ik hoef niet zelf alles te kunnen. Wel is het fijn als ik dan een ‘collega’ heb, die wel kan helpen.

Netwerk opbouwen

Het is echt een pré om een netwerk met experts om je heen op te bouwen, zodat je je klant compleet kan bedienen. Je hoeft het dus zeker niet allemaal zelf te kunnen, maar je kan het wel aanbieden, zo hou je het dichtbij jezelf. Denk eraan om marge te houden, je bedient je klant, maar mag (als dat goed voelt) zelf ook wat verdienen aan het maken van een goede match. Ik doe het niet altijd, als het goed voelt voor beide partijen, doe ik het. Kijk, het scheelt de opdrachtgever een hoop tijd om zelf op zoek te gaan hè. Denk daar ook aan.

Eigenschappen

Ben je iemand die graag op de voorgrond acteert, zelf graag de complimenten opvangt en het altijd net wat beter weet. Hmmm, dan is persoonlijk assistent niet helemaal op jouw lijf geschreven. De volgende eigenschappen sieren je als P.A.:

  • Betrokken
  • Verzorgend
  • Proactief
  • Op de achtergrond
  • Persoonlijk
  • Geef

Een ondernemer heeft jou nodig om zaken te regelen, te organiseren, zaken waar hij/zij zich helemaal niet mee bezig wil houden. Jij doet dit, bent de ondernemer een stap voor en zorgt dat alles op tijd geregeld is. Kijk verder dan de ondernemer, kijk ook naar de persoon zelf, wees betrokken en oprecht. Fouten maken mag, we zijn allemaal mensen, maar leer van je fouten en durf ze ook toe te geven.

Eigenlijk is het niet zo moeilijk, START! Doe het! Je hebt genoeg in je mars, je hebt kennis en kunde, je hebt ervaring, dus er is geen reden om niet te beginnen. Echt! Jij kan dit!

Laat gerust weten als ik je kan helpen. Bij mij is het natuurlijk ook met vallen en opstaan gegaan. Klanten die eigenlijk helemaal niet leuk waren, bedrijven die totaal niet bij mij paste, been there, done that! Als je geen fouten maakt, leer je het ook niet. Echt zo!

Joe!

Categorieën: Blog

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *