Het geheim van een fijne samenwerking

Gepubliceerd door Marge op

Het geheim van een fijne samenwerking

Een samenwerking is er voor mij eentje op basis van vertrouwen. Zonder vertrouwen kan ik niet samenwerken.

Gelijkwaardigheid

Daarbij spelen zeker meer factoren een rol. Wat dacht je van gelijkwaardigheid. Dat is er nog zo eentje die ik hoog op mijn lijstje heb staan. Daarmee ben ik zeker de mist in gegaan, maar onthoud heel goed dat ook jij een eigen bedrijf hebt. Werk je samen met een andere ondernemer dan heb je waarschijnlijk verschillende kernwaarden, maar belangrijk is om ook die van jouzelf in de gaten te houden. Je hoeft niet over grenzen heen te gaan.

Wanneer je wel over grenzen heen gaat, dan is het voor jou niet de perfecte match. Dan is er maar één ding dat je kan doen: de klant ontslaan!

Dit heb ik geleerd van mijn social media coach. Zij werkt, net zoals ik, veel op gevoel. Wat ik dus ook erg prettig vind en waardoor wij ook goed samen kunnen werken. In het verleden heb ik dus wel eens een klant ontslagen. Het voelde als een enorme opluchting en omdat ik zo ‘gevangen’ zat in deze opdracht kon ik ook niet denken aan nieuwe opdrachten. Na het ontslaan van deze klant, gingen zoveel deuren open, waardoor ik nu stuk voor stuk fijne samenwerkingen heb. Het is cliché, maar wel waar.

Wat voor mij persoonlijk cruciaal is:

  • humor
  • transparantie
  • eerlijkheid

Afspraken maken

Een fijne samenwerking wordt bepaald door verschillende factorenMaar natuurlijk is het handig om afspraken te maken. Als je een samenwerking start, werkt dat misschien beide kanten op. Zo heb ik een samenwerking met een bureau. Komt hij met een opdracht, dan sta ik een percentage af, kom ik met een klus dan staat hij een percentage af. En dat zet je op papier, met ook daarbij voorwaarden. Hier komt gelijk een stukje transparantie en eerlijkheid bij kijken. Soms werk je voor een klant van een ander en dan moet je vertrouwen hebben in je partner. Anders kan je net zo goed gelijk stoppen. Die persoon is eerlijk over het voorstel, de afspraken en prijzen, die hierin genoemd zijn. Je communiceert niet altijd rechtstreeks, is ook helemaal niet erg, soms zelfs gewoon onwijs fijn!

Manieren om samen te werken

Wanneer je dus werkt met een percentage, dan kan je zelf bedenken om vooraf de prijs al iets te verhogen. Kan zeker aan het type klant liggen, maar als die mogelijkheid er is, dan kan je het zeker overwegen.

Een nieuwe opdracht kan je ook zeker samen binnenhalen, juist samen zelfs. Wanneer je partner een klus heeft, ga je samen op gesprek en maak je gezamenlijk een voorstel. Het is echt een team effort. Wanneer het jou klus is, gaat het op naam van jouw eigen bedrijf. Is het de klus van je partner, dan werkt het natuurlijk andersom.

Als je al veel eigen samenwerkingen hebt, kan het fijn zijn als je partner de touwtjes in handen heeft, ook al kost dat jou een kleine fee. Je krijgt dan namelijk de opdracht doorgestuurd en gaat ermee aan de slag. Je hoeft vervolgens geen contact te onderhouden en wanneer je taak volbracht is, ‘wacht’ je op de volgende taak. Dit is natuurlijk wel een tikkie gechargeerd, want een proactieve houding werkt echt wel beter, zeker als je kan upsellen bij de klant. Pak de kansen die er liggen!

Samen pak je nog meer kansen, is mijn visie. En daarbij, wanneer je een klus tegenkomt, waarvan je denkt dat ie geschikt voor jou is, maar wanneer je een meeting of call hebt, dit eigenlijk wel tegenvalt, dan kan je heel snel een alternatief bieden, door 1 van je partners, met wie je samenwerkt, naar voren te schuiven. Daarbij kan je afspreken om de taken die jij wel kan op te pakken en de rest door je partner te laten doen. Leg contact, zorg voor een goede voorbereiding en ga samen de meeting in en hark die klus binnen!

Dat vind ik wel echt sterk aan een samenwerking. Je hoeft dus niet alles zelf te kunnen! Of, als je het wel zelf kan, maar de tijd er niet voor hebt, kun je hem doorschuiven en er toch nog een fee aan overhouden. Het klinkt heel simpel, maar zo is het ook wel, in mijn ogen.

Zo heb ik ook een samenwerking met een strateeg, die klanten heeft, waarvoor een heel marketing plan gemaakt moet worden. Daarna begint het uitvoerende stuk en dan kom ik om de hoek kijken. Wanneer ik een ondernemer tegenkom, die nog een heel marketing plan nodig heeft, dan schuif ik mijn partner weer naar voren en zie ik hem wel weer een keer terug.

Een stabiele klantenkring opbouwen

Ga niet alleen voor dit soort samenwerkingen, zorg ook voor een stabiele klantenkring in je eigen portefeuille, want je wilt niet afhankelijk zijn of worden van je partners.

Samenwerkingen met ondernemers zijn niet altijd even gemakkelijk. Soms heb je direct een goede klik en is het zo geregeld, andere keren gaat het iets moeilijker, maar kan er alsnog een opdracht uitkomen. Vaak weten ondernemers nog niet wie of wat ze nodig hebben, dat kan je ook best snel tackelen in een gesprek. Vraag wat ze echt willen. Uit ervaring weet ik dat sommigen denken, ik heb een P.A. nodig, maar vervolgens wil ze allerlei technische dingen uitgevoerd hebben. Ok, mij niet bellen! Simpele dingen die je leert naarmate je langer bezig bent.

Het is echt leuk om met mij samen te werken haha, dus stuur me een berichtje als jij mijn expertise kan gebruiken. Wil je advies of iets meer van mijn eigen ervaringen om mee te nemen in jouw reis, neem dan echt contact met mij op.

Categorieën: Blog

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *